Google Chrome ještě tento rok přestane podporovat cookies třetích stran. O co ale vlastně jde? A požaduje se po vás nějaká akce, aby váš e-shop nebyl ohrožen?
Cookies třetích stran jsou již přes 20 let zásadním nástrojem online reklamy. Využívají se ke sledování online aktivit uživatelů, a tak je díky nim možné tvořit cílené reklamní kampaně a personalizovat obsah.
To se však brzy změní. Na začátku roku 2024 začal Google testovat své nové funkce ochrany soukromí a ukončil cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome pro 1 % uživatelů. Tím se připojil k narůstajícímu seznamu prohlížečů, které cookies vypnuly, žádný z nich však nemá na trhu takovou pozici jako právě Google. Cookie apokalypsa se tedy týká naprosté většiny lidí, kteří používají internet.
Konec cookies však neznamená konec sledování ani nutnosti schválit zpracování osobních dat ze strany uživatelů.
Cookies jsou textové soubory, které se umisťují do prohlížeče uživatele, když navštěvuje webovou stránku. Mimo cookies třetích stran se na poli e-commerce objevují i cookies první strany. V čem spočívá rozdíl mezi těmito dvěma typy?
Cookies třetích stran neslouží pouze webové stránce, na které jsou umístěny, ale také jejich poskytovatelům. Reklamní průmysl se točí kolem masového sběru dat, profilování a bidování (bidding).
Za personalizovanou zkušenost na vaší webové stránce se tedy platí daň – spousta cookies třetích stran shromažďuje enormní objem osobních dat od vašich uživatelů. A to často bez jejich souhlasu či dokonce vědomí.
Tato data zahrnují například IP adresy, historii prohlížení, specifické údaje o zařízeních, ale dokonce i vysoce citlivé informace o zdraví, pohlaví, rodinném stavu či dokonce politických a náboženských postojích.
V dnešní době jde ve společnosti do popředí ochrana osobních údajů, jako například ve formě Obecného nařízení o ochraně osobních údajů – GDPR. A přesně proto jsou cookies třetích stran problematické.
O nadcházející cookie apokalypse Google informoval už v lednu 2020 s tím, že začne testovat šetrnější, alternativní nástroje.Tím nejvýznamnějším je Privacy Sandbox, který byl spuštěn v srpnu 2019. Jedná se o soubor iniciativ, které mají za cíl zásadně posílit ochranu soukromí na internetu.
Iniciativy Google Privacy Sandbox se zaměřují na otázky, jak:
24. června 2021, po výrazně negativní odezvě reklamního průmyslu a debatách o možných alternativách cookies třetích stran, Google oznámil, že ukončení cookies bude aktuální až za dva roky a dokončeno bude do konce roku 2024.
Zkráceně řečeno: ano.
Existuje celá řada dalších sledovacích technologií, které jsou využívány k určení uživatelovy identity na webových stránkách. Dokud Chrome nezruší podporu nejen u cookies třetích stran, ale i dalších podobných technologií, uživatelé budou při používání internetu stále monitorováni.
Souhlas se zpracováním osobních dat je zásadním požadavkem řady světových právních předpisů, jako je právě zmiňované GDPR. Na základě nich musí webové stránky před aktivací cookies, ale i shromažďování či zpracovávání jakýchkoliv dat, získat explicitní souhlas od uživatele – nehledě na konkrétní technologii.
Souhlasy musíte také dokumentovat a být schopni data poskytnout v případě auditu. Také je potřeba získat nový souhlas, pokud se podmínky zpracování mění. V neposlední řadě uživatelé musí mít možnost svůj souhlas v případě zájmu odstranit tak jednoduše, jako když ho udělili.
Již zmíněný Google Privacy Sandbox zahrnuje opatření, která podporují reklamní funkcionalitu bez toho, aniž by docházelo ke sledování uživatelů napříč různými webovými stránkami. Která mezi ně v současné době patří?
Funkce Topics (Témata) prohlížečům umožňuje předávat informace o zájmech uživatelů třetím stranám bez toho, aniž by docházelo ke sledování uživatelské aktivity nebo poskytování osobních informací.
Funkce Private State Tokens je navržena tak, aby umožňovala webovým stránkám určit, zda je uživatel reálný, či nikoliv, a to bez pasivního sledování. Podle Google jsou tyto tokeny zašifrované, a jednotlivé uživatele tedy není možné identifikovat.
Díky tomuto opatření se mohou inzerenti angažovat v reklamních aukcích za použití JavaScript kódu přímo v rámci prohlížeče. Díky tomu pak mohou cílit remarketingové kampaně na vlastní publikum či skupinu lidí s podobnými zájmy.
Attribution Reporting umožňuje měření konverzí z kliknutí na reklamu a zhlédnutí na různých platformách bez toho, aniž by docházelo ke sledování uživatele napříč webovými stránkami. Seskupuje uživatelské interakce do velkých setů a zastírá akce jednotlivých uživatelů.
O těchto a dalších opatřeních si můžete přečíst na stránkách Privacy Sandboxu. Efektivita uvedených funkcí je samozřejmě prozatím nejasná a stále podléhají vývoji.
Ve světě internetové reklamy jde dnes do popředí maximální využití cookies první strany. Seznamte se se všemi možnostmi, abyste pak do éry bez cookies vstoupili co možná nejsilnější.
Využívat můžete například kontextového cílení reklamy, které je zaměřeno na oslovování uživatele v momentě, kdy se zajímá o informace související s vašimi službami nebo produkty. Reklama se zobrazuje pouze na stránkách, které jsou vysoce relevantní namísto toho, aby na uživatele vyskakovala na různých webech.
Také můžete využít cílení na jednotlivé uživatele pomocí unikátního ID, pomocí kterého se přihlašují ke svým účtům z různých zařízení. Nemusí být přímo přihlášen k vašemu webu, pro tento typ cílení je možné použít i informace z registračních formulářů nebo interakcí, které na vašem webu proběhly.
V neposlední řadě využívejte maximum z vlastnoručně nasbíraných dat. Nepodceňujte sílu newsletterů a interakce s vašimi zákazníky. Veškeré údaje vám zůstanou i po cookie apokalypse.
Konec cookies třetích stran sice spousta marketérů dramatizuje, ale zdaleka to nemusí být tak černé, jak je prezentováno. Samozřejmě – v určitých ohledech to bude výzva, ale když k ní přistoupíte správně, může se jednat také o perfektní příležitost předběhnout konkurenci a začít se svými publiky pracovat možná ještě efektivněji než kdy dříve.
Pojďme se podívat, jak může Srovname.cz pomoci vašemu podnikání, ať už se jedná o vánoční sezónu nebo jiná klíčová prodejní období.
Pojďme se podívat, jak může Srovname.cz pomoci vašemu podnikání, ať už se jedná o vánoční sezónu nebo jiná klíčová prodejní období.
Trh je napříč různými segmenty přehlcen velkými jmény, zazářit však mohou i ta menší – a to bez astronomických částek investovaných do marketingu. Jak na to?
Trh je napříč různými segmenty přehlcen velkými jmény, zazářit však mohou i ta menší – a to bez astronomických částek investovaných do marketingu. Jak na to?
Google Chrome ještě tento rok přestane podporovat cookies třetích stran. O co ale vlastně jde? A požaduje se po vás nějaká akce, aby váš e-shop nebyl ohrožen?
Google Chrome ještě tento rok přestane podporovat cookies třetích stran. O co ale vlastně jde? A požaduje se po vás nějaká akce, aby váš e-shop nebyl ohrožen?
Bezpečnostní hrozby jsou všude, a to platí i pro facebookové reklamní účty. Existuje několik technik, jak předejít hacknutí a jak postupovat, když už nastane.
Bezpečnostní hrozby jsou všude, a to platí i pro facebookové reklamní účty. Existuje několik technik, jak předejít hacknutí a jak postupovat, když už nastane.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.