Blíží se Black Friday – akce, na kterou netrpělivě čekají všichni, kdo chtějí razantně ušetřit za produkty. Jak přesvědčit zákazníky k nákupu během tohoto svátku?
Black Friday je globální akcí, kterou netrpělivě vyhlíží celá řada zákazníků. Během tohoto dne totiž mohou zakoupit zboží za výrazně nižší částky než obvykle. Navíc probíhá v předvánoční sezoně, a tak je perfektní příležitostí pro nákup dárků pod stromeček. Pro e-shopy je Black Friday zase příležitostí k radikálnímu navýšení prodejů, přilákání nových zákazníků a zvýšení povědomí o značce.
Vzhledem k enormní konkurenci na trhu je však z pozice e-shopů potřeba k Black Friday přistupovat strategicky. Pakliže během tohoto období chcete neúprosně růst, musíte chápat psychologii spotřebitelů. Mimo to je nutné implementovat efektivní marketingovou strategii a zaměřit se na perfektní uživatelskou zkušenost. Jak svůj e-shop připravit na Black Friday, jsme si už dříve popsali v tomto článku.
V následujících řádcích si popíšeme, jaký má Black Friday význam v našem prostředí, jak se v tomto období mění psychologie zákazníků a ve finále si uvedeme strategie, jak zákazníky přesvědčit k nákupu. Tak pojďme na to!
Černý pátek vznikl v Americe v průběhu 60. let, než si však našel cestu i na český trh, trvalo mu to desítky let. Jeho popularita v našem prostředí začala razantně narůstat přibližně okolo roku 2010. Tehdy se totiž celosvětový trh začal více obracet k e-commerce – v této době kamenné obchody začaly ztrácet svou relevanci.
Růst popularity Black Friday na českém trhu byl také dán expanzí mezinárodních značek. Ty byly o efektivitě této marketingové akce přesvědčeny, a nebyl tedy důvod nevyužívat její síly i u nás.
V posledních letech čeští spotřebitelé tento svátek dobře znají a pravidelně využívají jeho výhod, a tak jej v rámci svých marketingových aktivit využívají i menší e-shopy.
Nákupní chování zákazníků se během Black Friday výrazně mění. Když jej pochopíte, můžete maximalizovat přínos tohoto období pro váš e-shop.
Slevy jsou typicky časově omezené, zákazníci tedy pociťují určitou urgenci. Mnohem rychleji se tedy rozhodují, nechtějí totiž, aby jim něco uniklo.
Pro řadu zákazníků Black Friday není pouze o slevách, ale také jde o určitý lov nejlepší nabídky. Nakupování je pak hrou, kdy zakoupení zboží za tu nejnižší možnou cenu působí jako výhra.
Nákupní chování je v tomto období výraznou měrou ovlivněno také sociálními sítěmi. Řada vlivných influencerů svátek zmiňuje ve svém obsahu, čímž přímo ovlivňují rozhodování jejich sledujících. Spousta z nich se pak pouští do nákupů.
Dalším psychologickým jevem, který je během tohoto období u zákazníků pozorovatelný, je změna citlivosti na cenu. Dokonce i takoví, kteří si jindy důkladně promýšlejí, zda jsou ochotni investovat určitou částku, se nechávají strhnout aktuálními akcemi.
V neposlední řadě pozitivní zkušenost během Black Friday může výrazně zvýšit dlouhodobou zákaznickou loajalitů vůči značce. Tak stejně to platí naopak – pakliže se zákazníci musí potýkat s padajícím webem nebo zavádějícími nabídkami, už se k e-shopu pravděpodobně nikdy nevrátí.
Jakmile máte představu o psychologických jevech během Black Friday, je načase pustit se do několika strategií, jak zákazníky na váš web nejen přilákat, ale také přesvědčit k nákupu.
Ujistěte se, že je váš e-shop připravený na zvýšenou návštěvnost. Zkontrolujte, jak dlouho se načítá – zákazníci mohou během tohoto období rychle ztrácet trpělivost. Dále zajistěte mobilní responzivitu, protože frekvence nakupování z mobilních zařízení je na historickém maximu a bude dále stoupat.
V neposlední řadě testujte, zda vaše rozhraní nevykazuje nějaké chyby. Tyto kroky minimalizují riziko, že váš zákazník e-shop opustí – ať už na první dobrou nebo po vyplnění nákupního košíku.
Každý se rád cítí výjimečný – a v rámci e-shopu tento pocit darujete vašim zákazníkům pomocí personalizace. Ať už je Black Friday nebo ne, sběr zákaznických dat a následné doporučení vhodných produktů na základě předchozích objednávek je win-win situace. Vaši zákaznici totiž získají pocit, že je chápete a že si jich vážíte. To vede ke zvýšené angažovanosti, a tedy i prodejům.
Šlápněte do e-mailových kampaní, sociálních sítí, cílené reklamy či jakékoliv jiného způsobu promování vašeho e-shopu a konkrétních produktů či kategorií. Poměr alokovaného rozpočtu jednotlivým aktivitám však nezakládejte na vašich domněnkách, ale historických datech. Co vám dlouhodobě funguje nejlépe? Tomu dávejte nejvíce energie.
Nezapomeňte však také na obsahový marketing, který vyzdvihne vaši nabídku v rámci Black Friday a připomene její časovou omezenost. Pakliže nemáte rozpočtu nazbyt, vždycky můžete zažádat o výhodný úvěr od Lemonero. Zda je pro vás tím pravým, můžete zjistit pomocí ROI kalkulačky, díky které si uděláte představu o potenciální profitabilitě.
Důkladně zpracované produktové popisky mají pozitivní vliv nejen na SEO, ale také na zákazníka. Dejte si s nimi práci a zvýšíte šanci, že vás zákazníci budou vnímat jako autoritu v oboru. Svoje produkty totiž znáte do detailu a neváháte o nich podat veškeré relevantní informace. V obsahu se zaměřte na jejich výhody. A pokud přece jen vyvstanou ze strany zákazníků otázky, buďte připraveni je bleskově zodpovídat.
Vaše zákaznická podpora možná dostane před, během a po Black Friday zabrat, a to je dobře. Optimální je zodpovídat zákaznické dotazy na chatu nebo prostřednictvím telefonu. Pakliže se budou nějaké otázky opakovat, poznamejte si je a zvažte, zda je po akci nebude vhodné zakomponovat do obsahu webu či jednotlivých produktů.
Zákaznické recenze jsou jedním z hlavních faktorů, které zákazníky přesvědčují o nákupu. Během Černého pátku tomu nebude jinak – někteří si ani nebudou číst popisky a rovnou půjdou po recenzích. Jestliže budou pozitivní, šance, že nakoupí, se razantně zvyšuje. Ujistěte se tedy, že jsou dostatečně viditelné.
I když chcete během Black Friday hlavně prodat co nejvíce zboží, držte se etických standardů, se kterými dojdete nejdál. V každém případě buďte transparentní ohledně cen a slev, vyhněte se zavádějícím reklamám a zákaznické soukromí chraňte jako oko v hlavě. Etický přístup buduje zákaznickou loajalitu, a tak přispívá k celkové dobré reputaci.
Black Friday je pro e-shopy ohromnou příležitostí, která představuje začátek hektické vánoční sezóny. Berte na vědomí psychologické jevy, kterých můžete ve svých kampaních chytře využít, a také konkrétní tipy, které jsme si uvedli. Pakliže zvládnete na jedničku každý z nich, můžete se spolehnout na to, že se po vašem zboží jen zapráší.
Pojďme se podívat, jak může Srovname.cz pomoci vašemu podnikání, ať už se jedná o vánoční sezónu nebo jiná klíčová prodejní období.
Pojďme se podívat, jak může Srovname.cz pomoci vašemu podnikání, ať už se jedná o vánoční sezónu nebo jiná klíčová prodejní období.
Trh je napříč různými segmenty přehlcen velkými jmény, zazářit však mohou i ta menší – a to bez astronomických částek investovaných do marketingu. Jak na to?
Trh je napříč různými segmenty přehlcen velkými jmény, zazářit však mohou i ta menší – a to bez astronomických částek investovaných do marketingu. Jak na to?
Google Chrome ještě tento rok přestane podporovat cookies třetích stran. O co ale vlastně jde? A požaduje se po vás nějaká akce, aby váš e-shop nebyl ohrožen?
Google Chrome ještě tento rok přestane podporovat cookies třetích stran. O co ale vlastně jde? A požaduje se po vás nějaká akce, aby váš e-shop nebyl ohrožen?
Bezpečnostní hrozby jsou všude, a to platí i pro facebookové reklamní účty. Existuje několik technik, jak předejít hacknutí a jak postupovat, když už nastane.
Bezpečnostní hrozby jsou všude, a to platí i pro facebookové reklamní účty. Existuje několik technik, jak předejít hacknutí a jak postupovat, když už nastane.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.