Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Na dnešním e-commerce trhu zkouší své štěstí tisíce eshopistů. Jestliže mezi ně patříte i vy, už vám nebude stačit pouze kvalitní produkt nebo služba, jako tomu do jisté míry bylo možná dříve. Jedním z klíčových prvků úspěchu je hluboké porozumění trhu. A na cestě za ním vám nic nepomůže víc než důkladná analýza konkurence.
Možná, že víte, kdo vaši konkurenti jsou – máte však také představu o jejich strategii a silných a slabých stránkách? Toto povědomí vám totiž umožní najít si své unikátní místo na trhu, a tak skutečně zazářit.
V našem průvodci se podíváme na sedm jednoduchých, avšak mimořádně efektivních kroků, jak udělat analýzu konkurence. Přidáme i několik tipů, jak z ní vytěžit maximum a poznatky využít pro tvorbu vašich vlastních strategií k růstu a získání nových zákazníků. Jak na to?
Bez definování e-shopů, které pro vás představují potenciální hrozbu, se nepohnete. K tomu vám postačí Google – vyhledejte společnosti, které nabízí podobné produkty a služby, a uložte si je do tabulky. Při vyhledávání využívejte klíčových slov, které jsou v rámci vašeho byznysu relevantní.
Nezapomeňte také projít sociální sítě, primárně LinkedIn, sekundárně například Facebook. Ve vašem odvětví také mohou figurovat specializovaná fóra, kde je o vašich konkurentech zmínka. Tyto platformy vám dodají představu o tom, jak tyto byznysy přistupují ke své prezentaci a komunikaci se zákazníky.
Nezapomeňte konkurenty rozdělovat na přímé (ti, kteří prodávají podobné produkty) a nepřímé (ti, kteří prodávají zboží, které může u vašich produktů fungovat jako doplněk). Do tabulky uveďte jejich velikost, cílovou skupinu, sortiment a pozici na trhu. Následně se můžete přesunout na druhý krok, který už je o něco techničtější.
Nyní se ponoříte hlouběji do online přítomnosti vašich konkurentů – a začnete u jejich webu. Zhodnoťte jejich design, uživatelské rozhraní a kvalitu publikovaného obsahu. Všimněte si, jak prezentují své produkty nebo služby, a jak se jim může dařit v rámci uživatelské zkušenosti.
Analýza konkurence bude mnohem výživnější, pokud si také uděláte základní analýzu SEO strategií. V tomto ohledu vám pomocnou ruku podají nástroje jako Moz, SEMrush nebo Ahrefs. Díky nim se můžete podívat na klíčová slova, na základě kterých vyskakují ve vyhledávačích, místa, která na ně odkazují, a celkovou obsahovou strategii. Nezapomeňte také na technické aspekty webu, jako je jeho rychlost načítání a responzivita.
Které z těchto přístupů byste mohli využívat i vy? Co by se dalo na vaší marketingové a obsahové strategii zlepšit? Odpovědi na tyto otázky váš e-shop mohou posunout na úplně novou úroveň.
Jak udělat analýzu konkurence? Neodmyslitelnou součástí je důkladná analýza sortimentu a cenové strategie vašich rivalů. Pečlivě si projděte produkty, které nabízejí – v potaz berte jejich rozmanitost, vlastnosti, kvalitu a cenu. Tyto prvky následně porovnejte s vaší vlastní nabídkou, díky čemuž můžete identifikovat příležitosti pro odlišení.
Jak přistupují k positioningu svého sortimentu? Snaží se být co nejlevnější, patří do střední třídy, nebo cílí na zákazníky, kteří si rádi dopřejí luxus? Jaká je jeho přidaná hodnota? Vnímejte také sezónní slevy, věrnostní programy nebo množstevní slevy. Díky tomu pochopíte, jakým způsobem konkurenti své zákazníky oslovují a jak můžete svou vlastní produktovou a cenovou strategii nastavit tak, abyste vynikli. Můžete dosáhnout konkurenční výhody, která bude v očích potenciálních zákazníků neodolatelná.
Kdyby vaši konkurenti nedávali pozornost marketingu, pravděpodobně byste je ani nenašli. Ve čtvrtém kroku byste se měli zaměřit na jejich prodejní taktiky. Zanalyzujte jejich přítomnost napříč různými platformami – jak aktivní jsou na sociálních sítích, jaký typ obsahu publikují a jak komunikují se svým publikem?
Jaké reklamní kanály využívají a co v popiscích reklam zmiňují? Dále prozkoumejte jejich e-mailový marketing. Pokud je to možné, přihlaste se k odběru jejich newsletteru, abyste si udělali představu o tom, jak často posílají e-maily a co v nich nabízí.
V neposlední řadě zjistěte, jak získávají návštěvnost na webové stránky a jak přeměňují návštěvníky v zákazníky. Získané poznatky bude rozumné opět využít ve svůj prospěch. Budete totiž vědět, co ve vašem odvětví funguje a kde mohou být příležitosti k inovaci.
Když uvažujete o nákupu na určitém e-shopu, pravděpodobně i vy berete v potaz zákaznické recenze. Když si všimnete, že zákazníci nebyli spokojeni, pro jistotu zboží pravděpodobně nakoupíte jinde. Analýza zpětné vazby vám však poskytne hodnotné poznatky i v rámci procesu analýzy konkurence.
U veškerých konkurentů, které jste si uložili do tabulky, se podívejte na recenze na Google nebo Heurece. Všímejte si, co zákazníci chválí a na co si naopak stěžují a jak často zpětná vazba e-shopu přistane. Velmi hodnotné je také se podívat, jak daný e-shop na recenze reaguje – hlavně ty negativní! Zjistíte tak, jak přistupuje k zákaznické podpoře.
Kromě recenzí tohoto typu můžete projít také komentáře na sociálních sítích vašeho konkurenta. I tento proces vám mohou výrazně usnadnit některé z nástrojů zaměřených na monitoring zmínek, jako je například Mention.
Analýza zpětné vazby zákazníků vašeho konkurenta vám pomůže identifikovat oblasti, ve kterých je silný a ve kterých naopak pokulhává. I zde informace můžete využít pro zdokonalení vlastních strategií, a to tak, že se zaměříte na prvky e-shopu a samotného prodeje, které vaši konkurenti nemají zvládnuté na 100 %.
TIP: Kroků jsme si už uvedli několik a v závislosti na vašich časových kapacitách možná nezvládnete vše. Vždy však můžete využít pomoci profesionála. Nechcete, aby vám jeho výpomoc narušila cash flow? V takovém případě zvažte využití půjčky od Lemonero.
Analýza konkurence dále zahrnuje průzkum distribuce vašich konkurentů. Podívejte se, jakým způsobem doručují zboží, kolik u nich stojí doprava a jak rychle jsou produkty schopni expedovat. Nabízejí rychlejší dodání než vy? Existuje hodnota objednávky, od které zákazníkům nabízejí dopravu zdarma? I tyto prvky totiž mohou zákazníky přesvědčit o nákupu.
Dále zhodnoťte efektivitu jejich dodavatelského řetězce. Jak pracují se zásobami? Jsou jejich produkty často vyprodané, nebo mají vždy všechno skladem? Odpovědi na tyto otázky vám poskytnou náhled do slabých a silných stránek jejich provozu.
Možná najdete způsoby, jak zlepšit vaši logistiku, vyjednat lepší podmínky s dodavateli nebo zákazníkům poskytnout pohodlnější nákup obecně.
Poslední krok je spíše doporučením, jak k celkovému procesu analýzy konkurence přistupovat. Nemělo by se jednat o jednorázový úkol. Abyste si udrželi konkurenční výhodu, analýze se musíte věnovat pravidelně. Vytvořte si tedy systém, který vám umožní pravidelný monitoring. Pomocnou ruku vám podá například nástroj Google Alerts, jež vás bude informovat pokaždé, když budou někde zmíněni. Pravidelně také procházejte jejich webové stránky a sociální sítě. Tak stejně pracujte s monitorováním SEO strategií, newsletterů a zákaznických recenzí.
Cílem analýzy konkurence není pouze pozorovat, ale hlavně se adaptovat. Jak budete získávat nové informace, vždy se zamyslete nad tím, zda by se nedaly vaše vlastní strategie vylepšit. To je ve finále jedním z hlavních účelů této aktivity – inspirovat se funkčními taktikami vašich konkurentů a využít jejich slabin ve svůj prospěch.
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.