Jako možné řešení externího financování e-shopu se nabízí investor – jak však najít co možná nejlepšího? V článku si uvedeme 3 kroky, které vás k němu zavedou.
E-shop se dá zpočátku financovat z vlastních zdrojů. Můžete mít našetřený kapitál, který postupně investujete dle potřeb. Případně vám pomocnou ruku podá rodina nebo blízcí. Když však chcete například expandovat nebo spustit opravdu masivní marketingovou kampaň, prostředky vám nemusí vystačit.
V takový moment často přichází na scénu, mimo jiné externí zdroje, investor. Ten by měl ideálně mít už něco za sebou a kromě svých peněz se také dělit o své poznatky z praxe. Jak však investory najít? Může se jednat o poměrně náročný úkol, v dnešním článku si však popíšeme 3 zjednodušené kroky, kterých byste se rozhodně měli držet.
Pakliže se ve světě investic už nějakou dobu pohybujete, pitch deck je jistě tématem, se kterým jste se už několikrát setkali. Jedná se o stručnou prezentaci, ve které potenciálním investorům do detailu popíšete svůj podnikatelský plán, produkty a služby.
Většina investorů si na pitch deck opravdu potrpí. To je pochopitelné, protože chtějí získat jistotu, že peníze dokážete namnožit. Tuto prezentaci tedy není radno odbývat.
Minimálně byste do ní měli zahrnout informace o:
Investoři pro e-shop chtějí kromě potenciálu vaší společnosti a její role na trhu slyšet také o důvodech, proč se jim vyplatí do projektu vstoupit. V tom vám částečně pomůže analýza trhu, protože ve srovnání s vaší konkurencí můžete identifikovat několik výhod, díky kterým váš byznys může být zajímavější. Analýza vám také dodá představu o klíčových trendech a příležitostech pro obchod.
Investoři se mohou doptávat na vaši finanční strategii, ta je totiž klíčem k jejich možnému výdělku. O té jsme se rozepsali v článku Finanční strategie vašeho podnikání: jak na ni?
Jakmile máte nachystaný pitch deck, je načase poohlédnout se po optimálních investorech. Častými zdroji externího financování pak bývají andělští investoři, venture kapitály a crowdfundingové platformy.
E-shop však také můžete částečně, nebo úplně, financovat z nebankovní půjčky pro podnikatele. Ta může mít hned několik výhod, o čemž se přesvědčíte u Lemonero. Naše služba schvaluje přes 80 % žádostí. Každá z nich se pak vyhodnocuje za pomoci umělé inteligence, a tak trvá jen pár minut, než zjistíte, na čem jste.
A kde investory hledat? Nejčastěji se vám poštěstí na různých networking eventech nebo na online platformách. V případě, že už jste nějakou dobu v oboru a máte zajímavé kontakty, zeptejte se jich, jestli nějakého investora nemohou doporučit.
Chcete-li začít spolupracovat s kvalitním investorem, počítejte s tím, že vyhledávání může zabrat poměrně hodně času. Vybírejte jen takové, kteří mají zkušenosti a kontakty v rámci vašeho cílového odvětví. Podívejte se po investorech, kteří jsou ostřílení v rámci potřeb a cílů, které jsou podobné těm vašim. Mimo finanční injekci vám totiž také mohou poskytovat konzultace, které jsou k nezaplacení. Často tedy nabydou ještě jedné role – určitých mentorů, na které se můžete obracet, když budete stát před obchodními dilematy.
Předtím, než půjdete na první schůzku, si také promyslete podmínky spolupráce. Máme zde na mysli hlavně výši procenta, které budete investorům vyplácet z vašeho profitu. Tento krok doporučujeme konzultovat s finančními odborníky, kteří vám mohou pomoci ideálního investora také najít.
Jakmile si domluvíte meeting, ujistěte se, že jste dobře připraveni zodpovědět veškeré potenciální otázky. Na druhou stranu počítejte s tím, že investoři pro e-shop mohou mít i takové, které se nedají očekávat. Testují si tím, zda byznysu opravdu rozumíte a máte pro něj nadšení, které vás bude dlouhodobě tlačit kupředu.
Stejně jako tomu je v mezilidských vztazích, i v případě těch obchodních je pak klíčem k úspěchu oboustranná důvěra. Tu sice budete budovat po celou dobu spolupráce, dobrý základ pro ni však můžete postavit už na prvním meetingu. Na nic si nehrajte, zachovejte si upřímnost a profesionalitu.
Dále vám pomůže, když..
Už první meeting také často bývá tím, kdy se vyjednávají podmínky investice. Zde musíte mít představu o hodnotě vaší společnosti a procentu ze zisku, které jste schopni nabídnout. Rozhodně však buďte otevřeni kompromisům, které pro vás stále mohou být výhodné.
V žádném případě však nekývejte na něco, s čím nejste komfortní. Jedná se o váš byznys a máte plné právo vést jej tak, jak uznáte za vhodné. Pakliže vám na potenciálním investorovi cokoliv nesedí, není nic jednoduššího než říct ne a poohlédnout se jinde. Možností je spousta a vyplatí se počkat si na partnera, se kterým bude spolupráce opravdu perspektivní.
V neposlední řadě se vám budou hodit vyjednávací schopnosti, díky kterým budete mít větší šanci, že dosáhnete svého.
Získat kvalitního investora je častou nutností e-shopů všech velikostí. A i když se nejedná o snadný úkol, když se zadaří, budete za celkový proces vděční. Díky získanému externímu financování se totiž můžete s vaším e-shopem dále rozvíjet směrem, který je pro vás aktuálně nejvýhodnější. A co víte – třeba se díky získaným prostředkům brzy stanete hvězdou vašeho oboru.
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.