V našem článku se podíváme blíže na svátek Black Friday a jeho pojetí ve světě e-commerce. A řekneme, jak z něj váš e-shop může vytěžit maximum.
Historie nákupního svátku Black Friday sahá až do 60. let minulého století. Tehdy tímto termínem americká policie označovala rušný den v rámci automobilového i pěšího provozu. Tento svátek totiž každoročně probíhá čtvrtý pátek v listopadu, což je den po Dni díkůvzdání — tento rok připadá na 29. listopadu.
Postupem několika let však Black Friday nabyl i komerční roviny — chytří obchodníci se totiž chopili příležitosti a mimo jiné i díky zvýšené rušnosti na ulicích začali nabízet slevy. Do karet jim hrálo také to, že tento den se už dlouhá léta považoval za vstup do vánoční nákupní sezóny.
Název Black Friday (Černý pátek) pak dává smysl i tím, že se obchodníci v tento den dostávali z červených čísel do těch černých, která symbolizují ziskovost. I tak však někteří jeho vznik spíše přisuzují krachu na newyorské burze v roce 1929 nebo dokonce obdobné události, která se do amerických dějin zapsala už rokem 1869.
V posledních letech nabírá tento den na popularitě i v Česku. Využívat jeho komerční potenciál nejprve začaly větší obchody, jako je například Alza, a jejich konkurence se tímto krokem inspirovala. V současné době se můžeme spolehnout na to, že se s touto marketingovou akcí setkáme na většině e-shopů i v řadě kamenných obchodů.
Pokud tedy provozujete e-shop, měli byste na tuto událost být patřičně připraveni. Z Černého pátku se stává celosvětový fenomén, který může i vám pomoci dostat se do výrazně černých čísel. A to i s pomocí externího investičního kapitálu Lemonero.
Na základě našich zkušeností vám tedy prozradíme tři tipy, jak z této náročné obchodní události vytěžit maximum.
Nehledě na to, kolik do vašeho marketingu investujete ostatní měsíce, v listopadu (a posléze i v prosinci) byste na něj měli uvolnit vyšší rozpočet.
Způsobů, jak pak s takovým rozpočtem pracovat, je hned více a nikdy není na škodu trošku experimentovat mimo vaše standardní kanály. Ve spoustě případů je totiž pravděpodobné, že narazíte na marketingovou taktiku, která se vám bude vyplácet dlouhodobě.
V dnešní době jde do popředí influencer marketing — sociální sítě totiž dominují online světu. Aktivně je v roce 2020 využívalo 3,6 miliardy lidí, představují tedy enormní obchodní potenciál.
Influenceři vám pak mohou pomoci zvýšit povědomí o vaší firmě, znásobit počet prodejů a spojit se s vaší cílovou skupinou způsoby, se kterými se u jiných kanálů nesetkáte. Podání rukou s influencerem, který bude váš produkt prezentovat v jeho videích či na fotografiích, však předchází intenzivní plánování.
Jasno byste měli mít v základních otázkách typu:
Jakmile najdete influencera, který na pravidelné bázi komunikuje s vaší cílovou skupinou, měli byste mu předat co nejvíce informací. Vaše poslání i přidanou hodnotu by měl dobře chápat — jen tak je totiž bude schopen efektivně komunikovat vašim potenciálním zákazníkům.
60 % spotřebitelů využívá sociální sítě jakožto hlavní prostředek vyhledávání nových produktů a služeb. S vaší obchodní prezentací byste tedy měli být na těch nejvýznamnějších z nich skutečně aktivní. Neměl by vám uniknout Facebook, Instagram, ale ani například TikTok. A to hlavně v případě, že se vaše cílová skupina skládá z mladých lidí.
Nákupní proces je pak na těchto sítích velice jednoduchý. Uživatel se totiž v momentě, kdy na něj vyskočí produkt, může prokliknout k nákupu a projít si celým procesem bez toho, aniž by aplikaci zavíral.
Zapomínat byste také neměli na starý dobrý e-mail marketing. Ten je velice efektivní dlouhodobě — a v rámci Black Friday jej můžete využívat pro avizování nadcházejících slev už několik týdnů předem.
Pokud váš produkt nemá výhradně elektronickou formu, ujistěte se, že jsou vaše sklady naplněny tak, aby dokázaly pokrýt zvýšený nápor objednávek. A pokud jste kvantitou dostupných produktů na vašem skladě výrazně omezeni, jasně zákazníkům komunikujte jejich počet. Vyhnete se tak totiž tomu, že by stále objednávali produkt, který už ve skutečnosti není dostupný.
V závislosti na vašich možnostech by se proces vyřízení objednávky kvůli tomu mohl prodloužit i o několik dní. Rychlost vyřízení obecně patří mezi naprosto klíčové aspekty, na základě kterých se zákazníci rozhodují, zda v daném e-shopu nakoupí, či nikoliv. Nedodržení standardní doručovací lhůty by pro vás mohlo znamenat negativní recenze, které by v dlouhodobém měřítku vašemu obchodu mohly výrazně uškodit.
Většina zákazníků si dobře uvědomuje, jak je Black Friday pro obchody náročný. O to spíše je zajímá, kdy mohou zásilku očekávat.
Možnosti dopravy na vaší stránce popisujte jasně, přehledně a jednoduše. Také si velice přilepšíte, když zákazníkovi usnadníte proces případného vrácení objednávky. Často bude stačit i to, když na tuto možnost zkrátka upozorníte a například vytvoříte vzorový formulář, který zákazníci v případě odstoupení od smlouvy vyplní.
Doručení na adresu, ale i na výdejová místa, je populárnější než kdy dříve. V našich podmínkách rozhodně není radno zapomínat na Zásilkovnu — ta disponuje opravdu rychlou a spolehlivou expedicí objednávek. Navíc je u zákazníků velice oblíbená.
S růstem popularity e-commerce rostou i očekávání a nároky vašich zákazníků. A abyste je dokázali plnit, musíte jim vyhovět na všech frontách.
Máme zde na mysli jak technickou, tak osobní stránku věci. Váš e-shop by měl zákazníkům poskytovat veškeré informace, které by je mohly zajímat. A co není jasné, byste měli být připraveni zodpovědět přes telefon, e-mail nebo jinou formu komunikace. Připravte se na to, že v den D vám bude pravděpodobně přicházet spousta dotazů, na které musíte odpovídat promptně.
V rámci zákaznického servisu se v dnešní době začínají dostávat do popředí chatboti. V závislosti na konkrétní službě, která je zprostředkovává, se liší i možnosti jejich programování. Standardně se však dají nastavit tak, aby zákazníky informovali o dostupnosti produktů, procesu vyřízení objednávky nebo aby navrhovali vhodné produkty.
Také mohou zákazníky upozorňovat na opuštěný košík.
Podle IBM dokážou snížit náklady na zákaznický servis až o 30 %.
Black Friday je jedním z nejnáročnějších období pro každého obchodníka — na lámání chleba však dochází až v tento jediný den. Zároveň se však také jedná o znamení, že přichází vánoční sezóna, což je pro e-shopy další motivací zdokonalovat své služby tak, aby maximalizovaly svůj profit a rozšířily své výrobní či distribuční kapacity.
Chcete se se svým e-shopem také dostat do výrazně černých čísel? A co takhle do žlutých? S naší službou Lemonero můžete pokrýt potřebné náklady na tyto aktivity s lehkostí. Schvalujeme až 80 % žádostí na půjčky pro e-shopy a peníze můžete mít na účtu do 10 minut — a už je jen na vás, zda se získanými penězi posílíte své marketingové snažení, zdokonalíte svou dopravu, vylepšíte vaši internetovou prezentaci nebo je využijete na jakýkoliv jiný vytyčený cíl.
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.