Že se e-shop nedá rozvíjet za krize? Omyl! Toto nejisté období totiž přináší i spoustu příležitostí. V dnešním článku si povíme, jak z něj vytěžit maximum.
Minulý rok české e-commerce prostředí historicky poprvé zaznamenalo pokles obratů. Obrat e-shopů skončil dvanáct procent pod úrovní roku 2021. Vliv na to měla doznívající pandemie, ale také samozřejmě ekonomická krize, která se nám ze všech stran připomíná již několik měsíců.
Dobrou zprávou je, že se trh pomalu vzpamatovává. Poslední roky nám však potvrdily, že s naším byznysem mohou významně zacloumat vlivy, které nemůžeme mít pod kontrolou. Do rovnice tedy vstupuje schopnost flexibilně reagovat na neustále se měnící prostředí.
Chcete-li, aby váš e-shop vyšel z ekonomické krize silnější než dříve, v první řadě musíte změnit svou perspektivu. Toto období totiž přináší spoustu příležitostí – a když je chytnete za pačesy, můžete získat významnou konkurenční výhodu. A na tu se pak s trochou strategického a finančního plánování můžete spolehnout i dlouhodobě.
V druhé řadě vám přijdou vhod naše tipy na rozvíjení e-shopu i v těchto nejistých časech.
Zásadní chyba, kterou udělá většina e-shopistů. Zní totiž logicky, že když lidé tolik nenakupují, není potřeba být tolik vidět.
Díky tomu, že vaši konkurenti snižují svoje rozpočty, můžete dosáhnout nižších poplatků za reklamu. Za relativně malé částky tedy můžete získat spoustu muziky – podpoříte totiž jak přímé prodeje, tak růst vaší stálé klientely.
V období e-commerce krize si však zákazníci mnohem více rozmýšlejí, zda si produkt zakoupí, či nikoliv. Poměr kvalita/výkon je pro ně stále důležitější, a tyto skutečnosti byste měli odrazit ve své marketingové strategii.
Neinvestujte tedy pouze do PPC reklamy, ale také do obsahového marketingu, který vaše zákazníky podpoří v rozhodovacím procesu. Neváhejte tvořit hodnotné blogové články, edukativní videa nebo třeba podcasty.
Za období krize můžete i trošku zaexperimentovat a zkoušet nové marketingové kanály. Jak je vybrat? To jsme popsali v článku Průvodce výběrem marketingových kanálů v roce 2023: Buďte tam, kde je vaše cílová skupina.
V marketingových příručkách se neustále opakuje, že udržování stávajících zákazníků vyjde mnohem levněji než získávání nových. To můžeme potvrdit. Neváhejte investovat prostředky do strategií, které budou budovat zákaznickou loajalitu.
Pokud tedy ještě nemáte věrnostní program, e-commerce krize je ideální dobou na jeho tvorbu. Nemusí být nijak zvlášť sofistikovaný – hlavní je, aby vaši zákazníci byli odměněni za opakované nákupy. Zapřemýšlejte tedy nad nabízením exkluzivních slev a bonusů. V dnešní době chtějí lidé ušetřit peníze více než kdy dříve.
Fantazii se při tvorbě věrnostního programu meze nekladou. Slevy můžete například nabízet těm, kteří přidávají produktové recenze nebo kteří vyplňují dotazníky, které vám pomohou získat data o vaší cílové skupině.
Chcete, aby byl váš e-shop připraven na ekonomickou krizi? Tak to se nemůžete spolehnout na to, že vás zaručeně udrží pouze hrstka produktů. Pakliže vaši zákazníci naznají, že váš produkt není nutností nebo najdou levnější alternativu, vaše e-commerce dobrodružství může docela rychle skončit.
Minimalizujte toto riziko diverzifikací vašeho sortimentu. Díky tomu se váš obchod udrží i za doby rapidně se měnících zákaznických preferencí.
Chybí vám prostředky pro zavedení nových produktů? Využijte úvěr pro podnikatele od Lemonero. Zaměřujeme se na financování rozličných potřeb e-shopů a schvalujeme přes 80 % žádostí, které díky inteligentním systémům bývají vyřízené během několika minut. A nemusíte si půjčovat pouze na rozšiřování vaší nabídky – úvěr můžete využít i například pro získání množstevních slev u dodavatele nebo marketingové kampaně.
Abyste zjistili, zda je po produktu poptávka, či nikoliv, můžete také zkusit dropshipping. Tato forma distribuce zboží má velkou výhodu, protože nemusíte mít vlastní skladové prostory. Výrobce či velkoobchod totiž zboží odesílá přímo zákazníkovi e-shopu.
Samozřejmě však zavádějte takové produkty, které vhodně doplňují ty stávající, aby vaši zákazníci neměli pocit, že prodáváte všechno, ale zároveň vlastně nic.
Bez kvalitních dodavatelů to nejde, a to ani za ekonomické krize. Pakliže se musíte potýkat s častými reklamacemi, prodlevami v dodání nebo vysokými cenami, váš růst se může výrazně zpomalit – podobné problémy bývají pro e-shopy mnohdy i fatální.
Zkuste se podívat po dodavatelích, kteří jsou vysoce spolehliví a ví, jak pracovat s recesí. Na náš blog jsme publikovali článek Dosáhněte svého aneb 5 tipů, jak vyjednávat s dodavateli, který vám může dále pomoci v případě, že potřebujete s dodavatelem vyjednat lukrativní podmínky.
I když můžete být s aktuálním dodavatelem spokojeni, nepřestávejte se dívat po nových. Pročítejte si recenze od jejich zákazníků, kontrolujte ceny a nebo se rovnou pusťte do komunikace. I samotný způsob, jak se dodavatel vyjadřuje, vám o kvalitě jeho byznysu může hodně napovědět.
Krize je pro e-shopisty stresujícím obdobím hlavně proto, že nikdo nedokáže předpokládat, jak se bude situace dále vyvíjet. Když se ale budete držet našich tipů, případné překážky můžete transformovat v příležitosti k růstu.
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.