V článku se koukneme na to, jak byste u vašeho e-shopu měli řešit management skladu a řízení skladových zásob.
Pro e-shopy, které neprodávají výhradně digitální produkty, je potřeba skladování samozřejmostí. Ne všechny však se svými sklady pracují efektivně, což může vést k narušenému cash flow a samozřejmě také nespokojeným zákazníkům. Pakliže takový e-shop máte, zamyslete se: neměli byste řízení vašeho skladu dát více pozornosti?
Skladový management není nic snadného. Je totiž potřeba zajistit, že máte dostatek zboží, aby pokrylo poptávku, ale ne přebytek, aby se vám na něj neprášilo. Nerovnováha v této situaci může vyjít draho. Kvůli nedostatku zboží můžete přicházet o potenciální obchodní příležitosti, zatímco pokud jej máte přebytek, pravděpodobně jej časem budete muset prodat za cenu, která vám přinese nulový či dokonce minusový zisk.
Jak dosáhnout pořádku a rovnováhy ve vašich zásobách? V následujících řádcích vám prozradíme několik tipů.
V počátcích vašeho podnikání se skladem nebudete mít tolik starostí. V závislosti na velikosti produktů se možná vejde do vašeho obývacího pokoje či garáže. V takovém případě bude mít jednoduchou úlohu: skladování zboží, které čeká na expedici.
Je však ve vašem zájmu, aby e-shop rostl. Do bodu, kdy budete muset řešit management skladu, se tedy můžete dostat v rámci několika měsíců. Pak je potřeba jej chytit za ten správný konec – nebude to už jen o příjmu a odesílání zboží, ale také jeho komplexním monitorování. Mimo jiné bude například potřeba kontrolovat počet jednotlivých položek, jejich umístění nebo cenovou politiku.
S tím úzce souvisí i sledování nákupních trendů. To vám dodá představu, kolik v určitém období zvládnete prodat položek, a podle toho se na to připravit.
Nedá se obecně říct, jaký systém managementu skladu je ideální, vždy se totiž musí volit na základě potřeb konkrétního byznysu. Abyste se dlouhé měsíce nemuseli plácat v experimentování s jednotlivými způsoby, doporučujeme poradit se s profesionálem. Sice jeho práce bude něco stát, ale v dlouhodobém měřítku díky vhodnému nastavení rozhodně ušetříte.
Každá společnost přistupuje k práci se svými sklady trošku jinak, existuje však několik postupů, které se osvědčily napříč různými segmenty. Jaké to jsou?
Vědět, kdy doplnit zásoby, je pro každý e-commerce byznys naprosto zásadní. Obrat zásob určuje, kolikrát za rok se každá položka prodá a znovu naskladní. Vypočítáte jej následovně:
roční tržby / zásoby
Berte však na vědomí, že výsledek má spíše orientační charakter. Roční tržby totiž vyjadřuje tržní hodnota, zatímco zásoby se uvádějí v nákladových cenách.
Místo ročních tržeb můžete také porovnávat zásoby s náklady vynaloženými na prodané zboží neboli COGS (cost of the goods sold).
COGS / zásoby
Toto magické číslo vám pomůže směrovat vaše řízení skladu, obchod a marketing. Vypovídá totiž o výkonnosti vašeho e-shopu. Díky němu se budete moci rozhodnout, zda je produktů potřeba naskladňovat více, či méně.
Pakliže je váš obrat zásob nízký, značí to slabší prodejnost či klesající poptávku po vašich produktech. Na druhou stranu vysoký obrat zásob je ukazatelem toho, že se vaše produkty prodávají rychle a zákazníci o ně mají zájem.
Just in Time zásobování rozumíme vyprodukování položky až v momentě, kdy zákazník podá objednávku. Jedná se o široce využívaný systém, protože díky němu vám na skladě nemusí ležet tolik produktů, a tak šetří náklady a může zvyšovat efektivitu.
Proč tedy doporučujeme, abyste se mu vyhli? Má totiž jednu zásadní nevýhodu – nepočítá s možným nečekaným úbytkem materiálů a surovin u dodavatelů. To platí hlavně pro dnešní dobu, která bývá v rámci dodavatelských řetězců velmi nejistá. Spousta e-shopů se s takovýmto šokem setkala na vlastní pěst vlivem pandemie COVID-19 a nyní také v důsledku války na Ukrajině.
Při Just In Time zásobování také nebudete připraveni na případné spontánní nárůsty poptávky. V lepších případech to může znamenat prodloužení dodací lhůty, v těch horších naštvané zákazníky či dokonce kompletní neschopnost odbavování objednávek.
Úspěšnost se u většiny e-shopů do jisté míry odvíjí od konkrétního období v roce. Zatímco prodejci klimatizací začnou od června žně, prodejce zimních bund si takové hojnosti pravděpodobně neužije.
Největší nápor na e-shopy se dá pozorovat hlavně o Vánocích, v posledních letech jde do popředí také například svátek Black Friday.
Na taková období (a také speciální sezónní akce) je logicky potřeba připravit i váš sklad. Při velkoobchodních nákupech si dávejte pozor na přehnanou optimističnost, kvůli které byste mohli nakoupit více zboží, než je potřeba.
I tak ale mohou být vaše náklady na nákup zboží enormní – pak je na místě začít přemýšlet, zda situací neproplujete lépe s pomocí externího financování. Samozřejmě, nabízí se úvěr od banky, ale doba jeho schvalování je standardně delší a často s negativním výsledkem. Na druhou stranu Lemonero se specializuje přímo na financování e-shopů, takže šanci na získání úvěru pro e-shop máte mnohem vyšší. Zda vám vyhovíme, či nikoliv, se navíc dozvíte během pár minut. A získat na rozšíření skladových zásob nebo výhodnou akci či slevu u dodavatele můžete získat až 1 000 000 Kč. Navíc jej můžete mít na účtu během 10 minut a na pár kliknutí.
Každé rozhodnutí ohledně doplňování zásob byste měli zakládat na datech. Jak se vám v tomto období dařilo minulý rok? Jaká je aktuální trendovost vašeho produktu? Už tyto dvě základní otázky vám pomohou si udělat představu, kolik by se produktů mohlo přibližně prodat.
Rozhodně tato období neberte na lehkou váhu, protože jejich potenciál je nezměrný. Jedná se o jedinečnou příležitost, jak vaše produkty představit více zákazníkům, kteří vás budou doporučovat dále.
Ať už je váš byznys velkým hráčem nebo novým přírůstkem na trhu, potřeba zavedení „zelených“ iniciativ je stále evidentnější. V článku se podíváme, jak na to.
Ať už je váš byznys velkým hráčem nebo novým přírůstkem na trhu, potřeba zavedení „zelených“ iniciativ je stále evidentnější. V článku se podíváme, jak na to.
Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?
Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?
Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.
Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.
Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.
Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.