Ať už je váš byznys velkým hráčem nebo novým přírůstkem na trhu, potřeba zavedení „zelených“ iniciativ je stále evidentnější. V článku se podíváme, jak na to.
Udržitelné iniciativy u e-shopů už nejsou něčím, co si mohou dovolit pouze velcí hráči na trhu. Stávají se naprosto zásadní součástí byznysové strategie i menších a středních e-shopů.
Benefity implementace udržitelných iniciativ sahají daleko za rámec ochrany planety. Pro e-shopy se jedná o skvělý nástroj k budování zákaznické loajality a vystoupení z přeplněného davu konkurentů. Navíc mohou vést k dlouhodobému šetření nákladů.
V našem článku si uvedeme řadu iniciativ, které si mohou dovolit i menší a střední e-shopy. Také si představíme možnosti jejich financování, které jsou už dnes obecně naštěstí velmi flexibilní a dostupné.
Cestu za zelenějšími zítřky samozřejmě lemuje spousta výzev, na druhou stranu však také příležitostí pro růst, inovaci a spojení s rostoucí komunitou ekologicky smýšlejících zákazníků a byznysů.
Digitální doba přináší pro zákazníky i e-shopy spoustu logických výhod oproti kamenným obchodům. Tento komfort však přináší i daň v rámci životního prostředí od uhlíkové stopy globálních přepravních sítí po odpad generovaný obalovými materiály. E-commerce sektor nadále roste, což stále intenzivněji zdůrazňuje nutnost přehodnocení tradičních byznysových praktik.
Prosazování udržitelnosti ve světě e-commerce však není pouze reakcí na obavy související s dopadem na životní prostředí. Mění se i chování zákazníků – stále více totiž preferují nákup od byznysů, které mají stanoveny „zelené“ závazky. Tento trend je viditelný primárně u mladších generací.
Udržitelné iniciativy navíc mohou vést k optimálnímu vyvážení nákladů. E-shopy díky nim hledají způsob, jak efektivněji pracovat, snižovat svůj vyprodukovaný odpad a minimalizovat spotřebu energie. Některé ekologické materiály mohou například vážit méně než ty standardní, což vede k šetření na dopravě.
Navíc je ve vašem zájmu, abyste se odlišili od konkurence. Když budete otevřeně komunikovat vaše iniciativy a úspěchy, budujete svou značku a navíc se dostáváte do pozice, kdy si můžete „říct“ více za vaše produkty.
Jestliže však provozujete menší nebo střední e-shop, vaše eko transformace vám může připadat velmi složitá. Musíte totiž pokrýt vstupní náklady na ekologické materiály či správně zkorigovat budování udržitelného dodavatelského řetězce. Dlouhodobé benefity, ať už pro planetu, zákazníky nebo vás, však tyto výzvy mnohonásobně přesahují.
Ekologických iniciativ, které mohou i menší e-shopy implementovat, je celá řada. Představme si devět z těch nejzásadnějších. Zvolili jsme jak finančně méně náročné, tak takové, které v případě spousty e-shopů představují spíše součást jejich dlouhodobější vize.
Přechod na biologicky rozložitelné a recyklovatelné materiály pomáhá snižovat odpad. Některé společnosti nyní nabízejí dokonce obaly založené na hmotě z hub. Na trhu existují také obaly, které obsahují semínko rostliny, a tak se dají dokonce zasadit.
Důležitá je také obecná minimalizace obalů. Pracujte na redukci velikosti a objemu materiálu, protože tak zabijete dvě mouchy jednou ranou – vyprodukujete méně odpadu a navíc snížíte náklady na dopravu.
Navažte spolupráci s přepravními společnostmi, které dovážejí zásilky ve vozidlech na bázi elektrického pohonu. Alternativně můžete volit takové, které aktivně pracují na snižování své uhlíkové stopy prostřednictvím jiných iniciativ.
Tento bod je na implementaci složitější, rozhodně se od vás neočekává, že přejdete na kompletně zelené zdroje během pár dní. Transformace vašich operací do ekologičtějších rovin by měla být podložena strategií. Ostatně i o tom mimo jiné pojednává zkratka ESG, se kterou se možná setkáváte stále častěji.
Na mysli však máme obnovitelné zdroje energie, jako jsou solární panely, kterými můžete napájet například vaše sklady. Díky tomu se částečně odkloníte od fosilních paliv, která jsou v dnešní době značně kritizována.
Zrevidujte vaše produktové linie – nabízíte produkty, které jsou dostatečně kvalitní na to, aby dobře sloužily delší dobu? Pokud ano, i to se dá samo o sobě považovat za udržitelnou iniciativu. Zákazníci je totiž nemusí tak často měnit.
Pokud je to ve vašich možnostech, v druhé řadě můžete spustit programy zpětného odběru nebo recyklace. Zákazníci vám mohou vracet produkty, jakmile dospějí do finálních fází jejich životního cyklu, abyste je mohli řádně zlikvidovat, či recyklovat.
Zapracujte na navazování vztahů s dodavateli, jejichž postupy jsou udržitelné. Na mysli máme například organické farmaření nebo environmentálně zodpovědnou výrobu obecně.
Váš dodavatelský řetězec by měl být absolutně transparentní. Díky tomu získáte možnost analyzovat každý jeho článek z pohledu ekologie. Jsou ceny zboží některého z vašich dodavatelů výhodné, avšak jeho výroba ekologicky nešetrná? Pak je na zvážení, co je pro vás důležitější, ale jak jsme si řekli na začátku, v případě udržitelných e-shopů jsou zákazníci mnohdy ochotni zaplatit za zboží i vyšší částky.
„Zero waste“ je dnes dalším trendem, který propaguje řada influencerů žijící minimalistický způsob života. Z pohledu e-shopu se pravděpodobně nikdy nedostanete do 100% zero waste módu, ale můžete se o to alespoň pokoušet.
Tak stejně myslete i na využívání vody. Pokud nabízíte produkty, které ji pro svou výrobu potřebují, implementujte některé z technik jejího efektivnějšího využívání.
Prioritizujte ekologická datová centra, která využívají energeticky efektivních ochlazovacích systémů a obnovitelných zdrojů energie pro napájení serverů. Tato iniciativa snižuje uhlíkovou stopu spojenou s hostováním obrovského množství dat, která e-shopy potřebují.
Dnes už se také spousta firemních operací přesouvá na cloudová řešení. I zde je prostor pro udržitelnost, kdy jsou zdroje optimálně využívány na základě poptávky, a tak dochází k minimalizaci energetické spotřeby.
Další udržitelná iniciativa, která stojí za zmínku, je o budování eko komunity. Můžete například vytvářet skupiny na sociálních sítích, kde mohou zákazníci sdílet své tipy, poznatky a myšlenky související s udržitelnějším způsobem života. Témata se mohou týkat například opětovného využívání produktů nebo způsobu jejich recyklace.
Také můžete pravidelně vytvářet kampaně, které budou zákazníky motivovat, aby jednali ekologičtěji a snižovali uhlíkovou stopu – samozřejmě výměnou za nějaké slevy či speciální akce. Takové programy pak můžete propagovat přímo na vašem webu nebo sociálních sítích.
Devátý tip je spíše bonusový, za to je však jedním z nejpodstatnějších v rámci budování povědomí o vaší značce a zákaznické loajality. Transparentně sdílejte vaši cestu za udržitelností, a to včetně výzev, kterým jste museli za procesu čelit.
Implementace zelených iniciativ mnohdy vyžaduje markantní investici do ekologicky šetrných technologií, materiálů či procesů. Nabízí se tedy otázka – kde na to všechno vzít prostředky?
Možností je více a častou volbou jsou například vlastní firemní zdroje. To však může zatížit váš peněžní tok a přinášet výzvy do jiných oblastí vašeho byznysu.
Populární je také úvěr od banky. Ten má však praktické nevýhody spočívající především v délce zpracování vaší žádosti či mnohdy velmi vysokém úroku.
Pokud se ani na jednu z těchto variant necítíte, ale udržitelnost vašeho e-shopu chcete i tak vyšvihnout na novou úroveň, vhodným řešením bude úvěr od Lemonero. V čem je unikátní? Specializujeme se na financování e-shopů, a tak vám můžeme půjčit prakticky na cokoliv, co s provozem vašeho e-commerce podnikání souvisí.
Každá žádost pak prochází rychlým AI scoringem, který přináší výsledek už během několika minut. Peníze tedy můžete mít na účtě ještě ten samý den. Úvěry držíme nejnižší, co to jde, a půjčka se dá realizovat jak přes platební bránu, tak vaši e-shop platformu.
Pro e-shopy menší a střední velikosti představuje udržitelnost příležitost, jak se sladit s měnícími se zákaznickými požadavky a možná také trošku ulevit svému svědomí – koneckonců je v zájmu nás všech, abychom budoucím generacím zanechali životní prostředí v co možná nejlepším stavu.
Cesta za ekologickými operacemi vyžaduje váš závazek, inovativní smýšlení, ale ve finále také nějakou tu finanční injekci. A tu vám rádi poskytneme, abychom vás ve vaší snaze podpořili.
Ať už je váš byznys velkým hráčem nebo novým přírůstkem na trhu, potřeba zavedení „zelených“ iniciativ je stále evidentnější. V článku se podíváme, jak na to.
Ať už je váš byznys velkým hráčem nebo novým přírůstkem na trhu, potřeba zavedení „zelených“ iniciativ je stále evidentnější. V článku se podíváme, jak na to.
Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?
Vymyslet ten správný název pro e-shop je mnohem náročnější činností, než se zdá. Trávit nad ní však dlouhé měsíce je kontraproduktivní. Jak na to?
Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.
Firemní procesy mohou být komplexní, na téměř každý z nich však existuje automatizace. V článku se dozvíte, jak automatizace funguje a proč ji začít využívat.
Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.
Při provozu e-shopu se nevyhnete vyjednávání s dodavateli. Že to není vaší silnou stránkou? Po přečtení našeho článku možná bude.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.