Black Friday přináší všem e-shopům příležitost maximalizovat svůj zisk a dosáhnout exponenciálního růstu. Ten však po akci může pominout – jak tomu zabránit?
Black Friday je historicky dnem rušných davů před obchody a bezkonkurenčních nabídek. V dnešní době se stává spíše digitálním fenoménem, který e-shopům přináší prudký nárůst návštěvnosti a prodejů. Mají příležitost získat řadu nových zákazníků, skutečná výzva však spočívá v jejich retenci. Když k ní přistoupí správně, mohou si užívat stabilního růstu a loajálních zákazníků i několik týdnů a měsíců po této marketingové akci.
V našem článku se podíváme na několik strategií, jak mohou e-shopy z Black Friday vytěžit maximum, ale udržet si momentum i poté, co markantní slevy pominou. Pobavíme se mimo jiné o správném využívání dat z Black Friday, technikách pro aktivní zákaznickou retenci či o diverzifikaci marketingových aktivit.
Význam Black Friday není jen o okamžitých prodejích. Jedná se také o studnu zákaznických dat. Analyzujte, které produkty se dobře prodávaly, kdo je nakupoval a které marketingové kanály byly nejefektivnější. To vás navede na cestu vylepšení marketingových strategií a činění informovaných rozhodnutí ohledně zásobování. Vaše aktivity tak budou ve větším souladu s nákupním chováním a preferencemi zákazníků.
Nákupní trendy, které zpozorujete během Black Friday, poskytují i náhled do širších tržních trendů a zákaznických zájmů. Identifikace produktových kategorií, které zaznamenaly vyšší poptávku a pochopení propagačních strategií, které rezonovaly se zákazníky, jsou kroky, které vám v růstu pomohou dlouhodobě.
Černý pátek je příležitostí vyprodat sklad, ale také navázat dlouhodobé vztahy se zákazníky. Klíčem je především personalizovaná komunikace. Tvořte na míru e-mailové zprávy, produktová doporučení a speciální nabídky v souladu s nákupní historií zákazníků. Díky tomu budou mít pocit, že je o ně dobře postaráno, a tak se zvýší šance opakovaných nákupů.
Další skvělou cestou jsou věrnostní programy. Zákazníci díky nim mohou sbírat body za každý nákup – určitý počet pak ideálně odemyká benefity. I ony pak přináší hodnotná zákaznická data, díky čemuž budete moci tvořit mnohem cílenější marketingové kampaně.
Aby o vaše produkty měli zákazníci zájem dlouhodobě, neměli byste se zaměřovat pouze na jednu marketingovou taktiku, byť přináší relativní výsledky. Věnujte se obsahovému marketingu, nebojte se však ani sociálních sítí nebo e-mailových kampaní. Získáte tak hned několik způsobů, jak propagovat svou značku a produkty, ale hlavně angažovat zákazníky.
Do přímého kontaktu se zákazníky se dostanete například na sociálních sítích. Tam si můžete vyslechnout zpětnou vazbu a budovat komunitu. Publikujte na nich pravidelně, zainvestujte do poutavé grafiky a čas od času váš obsah trošku prostřídejte formou anket či dokonce živých vysílání.
Efektivní řízení zásob je naprosto zásadní po celý rok, nikdy v tomto ohledu tedy nepolevujte. Analyzujte zákaznická data, abyste mohli lépe předpovídat budoucí trendy, a tak i naskladnit zboží v odpovídajícím množství. Vyhnete se tak jak nadměrným zásobám, tak jejich výpadkům. Pakliže určitý produkt dlouhou dobu nemáte skladem, nepůsobí to dobře.
Tak stejně je důležitá operativní efektivita ve smyslu logistiky. Měli byste perfektně zvládat procesování objednávek i vratek. Aktivně naslouchejte svým zákazníkům, díky čemuž si vybudujete dobrou reputaci, která vám bude přinášet ovoce široko nad rámec Black Friday.
Plánování na akce v rámci celého roku vám zajistí stabilní zapojení zákazníků. Vytvořte nebo si stáhněte vzor propagačního kalendáře, který poukáže na sezóny, nejrůznější prázdniny a důležité akce, ze kterých můžete těžit. Vaše značka tak bude relevantní a zákazníci se o vás budou zajímat.
Nejenže tento přístup podporuje konzistentní prodej, ale také se díky němu nemusíte v rámci jednorázového zvýšení objednávek spoléhat pouze na Black Friday.
UX neboli zákaznická zkušenost je pro zákaznickou retenci naprosto klíčová. Vaše webové stránky by měly být intuitivní, přehledné a poskytovat snadný proces objednání zboží. Tak stejně jsou důležité kvalitní produktové obrázky, detailní popisky a v dnešní době také dostatek recenzí. Ty jsou pro mnoho zákazníků ultimátním přesvědčovacím faktorem při rozhodování.
A nezapomínejte na optimalizaci pro mobilní telefony. Přes tato zařízení se realizuje stále více nákupů – zajistěte tedy, aby bylo vše snadno dohledatelné i na nich. Investice ve formě chytrého designu se vám mnohonásobně vrátí na zákaznické loajalitě.
Tip: Potřebuje váš web oživit, ale nechcete si nabourat operativní cash flow? Vyzkoušejte úvěr od Lemonero! Získané prostředky můžete využít na cokoliv, co souvisí s provozem vašich e-commerce aktivit. Zajišťujeme bleskové vyřízení a ten nejvýhodnější úrok na trhu.
Bez feedbacku neustálého růstu nedosáhnete – ať už po Black Friday nebo jakékoli jiné významné akci. Podporujte tvorbu zákaznických recenzí a odpovídejte na ně. Zákazníkům byste měli dokázat, že na jejich názoru záleží. Díky feedbacku si navíc uděláte představu o oblíbenosti jednotlivých produktů, zákaznických preferencích a místech, kde se můžete dále zlepšovat.
Tak stejně se aktivně věnujte vylepšování vaší zákaznické podpory. Řešte požadavky co možná nejrychleji a vždy nabídněte něco navíc. To je jedním z klíčů, jak jednorázové zákazníky transformovat v loajální fanoušky, kteří budou vaši značku doporučovat jak v online, tak offline prostoru.
E-shopy, které chtějí růst dlouhodobě, a ne pouze v období Black Friday, mají hned několik dalších možností, které mohou zužitkovat. Ty zahrnují mnohostranný přístup a integrování jak strategického plánování, tak praktického provedení.
V první řadě je vhodné diverzifikovat sortiment výrobků tak, aby oslovoval širší cílovou skupinu. Spoléhat se pouze na několik bestsellerů se nevyplácí. Diverzifikaci byste měli opřít o data z třního průzkumu a zpětné vazby.
Jestliže chcete zůstat relevantní, v dnešní době se vám nevyhne ani investice do technologií. Tím myslíme pokročilé analytické nástroje, umělou inteligenci pro personalizovaný marketing a využívání e-commerce platforem, jež zajistí plynulejší zákaznickou zkušenost.
Možná jste už slyšeli, že obsah je král, a pod to se podepisujeme. Obsah, který vzdělává, baví nebo informuje o produktech a trendech v průmyslu může přilákat zákazníky, kteří by na vás za klasických podmínek vůbec nenarazili. Pravidelně publikujte blogové články, ale zvažte také videa či dokonce podcasty, které nabírají na nebývalé popularitě. Vykreslíte se tak jako autorita v oboru, což opět navyšuje zákaznickou loajalitu.
V neposlední řadě nepodceňujte pravidelné školení vašeho týmu. Znalý tým totiž poskytne lepší služby zákazníkům, zvládne firemní procesy s vyšší efektivitou a bude přispívat k neustálé inovaci.
Pokud byste si z našeho článku měli odnést pouze jeden fakt, odneste si tento: cesta nekončí ojedinělou akcí. Pravá výzva spočívá ve využívání momenta, který jste získali během Black Friday k postavení celoročně funkční strategie. Dlouhodobý úspěch je lemován konzistentním úsilím, adaptabilitou a hlubokým pochopením neustále se rozvíjejícího e-commerce prostředí.
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.
Po odeslání formuláře se dostanete na nezávaznou aktivaci v administraci Vaší platební brány nebo e-shopu. Aktivace i vyhodnocení je zcela zdarma a k ničemu se nezavazujete.
Pokračováním beru na vědomí, že Lemonero s.r.o. bude zpracovávat uvedené osobní údaje za účelem vyřízení mých požadavků a souvisejících operací. Bližší informace o zpracování, včetně informací o mých právech a odvolatelnosti souhlasu s oslovováním, naleznu v Zásadách ochrany osobních údajů.
Nyní můžete přejít do administrace svého e-shopu,kde dojde k vyhodnocení.
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat produkt GoPay Financing v GoPay monitoru pod záložkou Financování (viz návod níže).
Pro vyhodnocení je nutné aktivovat Podnikatelský úvěr v klientském portálu Comgate (viz návod níže).
Pokračováním berete na vědomí, že Lemonero s.r.o. jako správce bude zpracovávat Vaše osobní údaje za účelem vyřízení Vašich požadavků. Bližší informace naleznete v Zásadách ochrany osobních údajů. Udělený souhlas lze odvolat na e-mailu info@lemonero.cz.
Nyní si stačí aktivovat doplněk v administraci Vašeho
e-shopu. Nejpozději následující pracovní den Vás pak budou kontaktovat naši specialisté na financování e-shopů.
Co nevidět se Vám ozveme a zjistíme
možnosti financování vašeho e-shopu.