Víte o chodu svého e-shopu opravdu vše? Máme pro vás test z finančního řízení, který ověří vaše znalosti.
Ověřit své znalosti

Vánoční sezóna je tady! Je na ni váš e-shop patřičně připravený?

Rok uplynul jako voda a ve vzduchu je opět cítit vánoční atmosféra. Ta logicky spotřebitele vybízí k nákupu dárků pod stromeček — a internetové obchodníky k přípravě na razantně zvýšený nápor objednávek.

Nakupování na internetu je u Čechů stále oblíbenější a koronavirová pandemie tento růst podstatně akcelerovala. Podle asociace pro elektronickou komerci (APEK) minulý rok české e-shopy dosáhly celkového obratu 223 miliard korun. 

I přes současnou situaci se předpokládá, že jen za dárky Češi utratí letos obdobnou částku jako letos. Výrazné obraty se mimo jiné očekávají během globálních nákupních akcí, jako je třeba Black Friday nebo také stále populárnější Cyber Monday.

Za počátek vánoční sezóny se obecně považuje Black Friday, který tento rok připadá na 25. listopad. S narůstajícím počtem objednávek je však potřeba počítat už přibližně od začátku tohoto měsíce. Ne každý totiž řeší dárky na poslední chvíli — a zákazníci si mnohdy i radši připlatí, než aby čekali na vánoční akce. 

Berte na vědomí, že toto období je pro vás perfektní příležitostí, jak vydělat peníze a získat nové zákazníky, kteří u vás budou v případě spokojenosti nakupovat opakovaně. V závislosti na vašem zaměření a pozici na trhu je potřeba pohlídat si více záležitostí. My si dnes uvedeme ty nejpodstatnější z nich.

Zkontrolujte zboží na skladě

Pokud chcete ze sezóny vytěžit maximum, pohlídejte si, zda máte dostatek zboží na skladě. Abyste dokázali přesněji určit, jak moc by váš sklad měl být naplněný, proveďte analýzu vánočních prodejů minulého roku.

V případě, že v letošním roce do marketingu investujete podobnou částku a váš růst není raketový, vaše skladové zásoby navyšte přibližně o 20 % oproti minulému roku. V potaz je totiž potřeba brát narůstající popularitu nakupování na internetu. A pokud se vám nepodaří prodat všechno, alespoň budete zásobeni na povánoční období.

Nákup zboží samozřejmě můžete financovat z vlastní kapsy. Pokud však využijete externího financování od Lemonero, vaše vlastní prostředky můžete použít na rozvoj jiných aspektů vašeho obchodu. Jako je například…

Nečekaná
obchodní příležitost?

Využijte chytrou půjčku
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Krize jako příležitost

Využijte slevy u dodavatelů s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Nečekaný pokles tržeb?

Překlenovací půjčka
2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Předzásobte se na Vánoce.

Vytěžte ze sezóny maximum s externím kapitálem až 2 000 000 Kč do 10 minut a na pár kliknutí

Nezávazně a zdarma vyzkoušejte na platformách
Bez papírování.
Bez čekání.
Bez omezení.
Bez starostí o splácení

Marketing

Produkty, o kterých nikdo neví, si ani nikdo nekoupí. A to ani během vánoční sezóny. 

Ať už přes rok investujete do marketingu jakkoli vysoké částky, ve vánočním období byste měli váš rozpočet navýšit. Strategicky jej pak investujte do kanálů, které vám dlouhodobě přináší ovoce. Můžete však zkusit také lehce zaexperimentovat a zařídit menší kampaně i na kanálech, které standardně tolik nevyužíváte.

Během Vánoc jsou totiž lidé nakupování mnohem více otevřeni, a tak máte velkou šanci, že zakoupí právě váš produkt i přes to, že na daném kanálu nemáte vybudovanou reputaci. Jedná se o období, které je vhodné i pro rozšiřování povědomí o vašem brandu — jež ruku v ruce pomáhá budovat základnu dlouhodobých zákazníků.

Jelikož do PPC nástrojů v dnešní době investuje snad každý e-shop, předpokládáme, že ten váš není výjimkou. Pohlídejte si, zda na nich máte dostatečný kredit, ať jste neustále na očích zákazníků. V opačném případě byste totiž mohli přijít o obrovské tržby.

Velkou sílu má také e-mailový marketing. V tomto období totiž máte příležitost vašim zákazníkům připomenout, že mohou nakoupit vánoční dárky od vás. A pokud máte dostatek dat, můžete jim také odeslat personalizované tipy na produkty a speciální nabídky.

Prostřednictvím e-mailů můžete také informovat zákazníky, kteří opustili košík, že svůj nákupní proces nedokončili. Procento takových je poměrně vysoké a důvodů, proč tak činí, je více — z těch nejčastějších si však jmenujme špatné internetové připojení nebo nerozhodnost. Připomenutí se vám může snadno zprostředkovat tržbu. Podle výzkumů totiž 45 % zákazníků takový e-mail otevře, 21 % na něj klikne a 50 % z těch, co klikli, provedou nákup.

Převlečte váš e-shop do vánočního kabátku

Design vaší webové prezentace by měl dozajista odrážet vánoční sezónu. Rozhodně však není potřeba předělávat celý e-shop. Vánoční nádech by měly získat primárně nejnavštěvovanější sekce a stránky. Je ale vhodné zamyslet se nad přidáním speciálních vánočních kategorií, ve kterých můžete prezentovat vaše produkty jako dárky.

A pokud spravujete i blog, je na místě psát obsah s vánoční tématikou. Ten se pak dá dobře propagovat například na sociálních sítích a každý proklik na článek pro vás může znamenat nákup na e-shopu.

Dále dobře funguje například časovač na hlavní stránce, který odpočítává dny do Vánoc. Tento trik ve vašich zákaznících probudí pocit, že je potřeba si pospíšit.

V závislosti na rozsahu prováděných změn počítejte s tím, že cena za webdesign, úpravu grafiky i obsahové změny může být vyšší než normálně. Agentury i volnonožci mají totiž během vánočního období mnohem více práce, a tak požadují vyšší částky.

I pro tyto potřeby však můžete využít externího kapitálu od Lemonero. Na financování e-shopů se přímo zaměřujeme, vaši žádost tedy po vzájemném odsouhlasení podmínek s nejvyšší pravděpodobností schválíme. 

Pracovní síly jako klíč ke zvládnutí hektického období

Pokud nemají vaše produkty čistě elektronickou formu a pracujete tedy s fyzickými výrobky, které je potřeba skladovat, balit a odesílat, přizvěte si k sobě posilu.

Pokud vlastníte menší e-shop, možná většinu úkonů během roku zvládáte na vlastní pěst. Během vánoční sezóny však toto počínání nedoporučujeme. A i když máte tým o více lidech, v tomto období vyřizování objednávek nemusíte stíhat ani při plném nasazení.

Pokud si však do svého týmu přizvete další pracovní sílu, tímto hektickým obdobím můžete proplout bez větších komplikací. Objednávky je totiž potřeba včas obsloužit, protože jakmile se začnete s odesílám opožďovat, z vašich zákazníků jen těžko vybudujete pravidelně se vracející komunitu.

Optimalizujte uživatelskou zkušenost

Berte na vědomí, že spousta návštěvníků vašeho webu se na něm ocitne vůbec poprvé. A bohužel není možné dostat druhou šanci pro napravení špatného prvního dojmu. V rámci uživatelské zkušenosti, neboli UX, byste se tedy měli na zákaznický dojem zaměřit.

Abyste vaše potenciální zákazníky neodradili, objednávkový proces by měl být co nejjednodušší. V dnešní době na internetu už také nakupuje podstatná část starších generací, při ladění procesů byste to tedy měli brát v potaz.

Nezapomínejte ani na to, že přes 50 % zákazníků nakupuje přes mobil. Dá se očekávat, že během vánoční sezóny se toto procento ještě navýší, protože je každý ve spěchu a jen tak si neudělá čas na sednutí k počítači. Rychlost vašeho e-shopu by tedy měla být co nejvyšší.

Stejně tak je extrémně důležité, aby vaše prezentace byla na mobilní obrazovky co možná nejlépe přizpůsobena. Pokud totiž nebude, zákazníci se velice rychle přesunou ke konkurenci, která má tuto responzivitu zajištěnou.

Jistě se s námi shodnete na tom, že i když by měly být Vánoce především svátky klidu, v dnešním světě je to spíše naopak — a to jak z perspektivy podnikatelů, tak spotřebitelů. Ve finále je však jen na nás, kolik si toho naložíme a spousta úkolů se dá s tím správným přístupem a plánováním podstatně zjednodušit. My usnadňujeme život internetových podnikatelů každým dnem. A pokud i vy potřebujete dodat vašemu e-shopu šťávu, neváhejte nás kontaktovat.

Mohlo by vás zajímat

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Krizové řízení s Lemonero – jak překonat náročné období v byznysu?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Ať už je váš e-shop jakkoli úspěšný, nikdy nemůže být 100% imunní vůči nepředvídaným krizím. Záchranný kruh vám podá správné krizové řízení – jak na něj?

Číst článek
Číst článek

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Diverzifikací produktů vašeho e-shopu k novým zákazníkům: 5 kroků k úspěchu

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Spoléhat se dlouhodobě na ty samé produkty se některým značkám sice vyplácí, není to však vhodné pro všechny. Jak diverzifikovat nabídku vašeho e-shopu?

Číst článek
Číst článek

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Nový rok, nová příležitost k růstu vašeho e-shopu: jak v aktuálním období prosperovat?

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Vánoční boom už je nějakou dobu za námi. Že zákazníci nyní nejsou ochotni nakupovat? Omyl – přistupujte k vašim strategiím chytře a můžete prosperovat!

Číst článek
Číst článek

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Analýza konkurence: 7 jednoduchých kroků, jak ji provést

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Každý, kdo chce zazářit na e-commerce trhu, musí provést řadu důležitých kroků. Jedním z nich je analýza konkurence – díky ní vyniknete a získáte si zákazníky.

Číst článek
Číst článek